Panorāmas Rata Tapšana

panorama wheel

Panorāmas rata izveidošana

Mūsdienās pastāv simtiem Panorāmas ratu visā pasaulē, kas paceļas virs pilsētām un tirgus laukumiem. Taču, esošie Panorāmas rati krasi atšķiras no pirmatnējiem ratiem, kuru pirmssākumi ir meklējami Čikāgā. Tās slavenais dizains ir veidots Džordža Vašingtona Galeja Ferisa, būvinžiniera vadībā. Ideja par apjomīgā metāla riteņa realizēšanu tika nodota Danielam Burnhamam.

1890. gada beigās izcilā arhitekta Daniels Burnhams mērķos ietilpa uzdevums – padarīt tajā laikā purvaino Čikāgu par pasaulē žilbinošāko apskates vietu. Burnhams sava plānotā mērķa realizēšanas procesā sazinājās ar visu laiku labāko dizaineru komandu un deva konkrētu rīkojumu: “Neplānojiet neko mazu.”

Ikoniskā Panorāmas rata ieviešana sniedza cerību par tās konkurētspēju starp Eifeļa torni, kas tika uzbūvēts Parīzē, 1889. gadā. Panorāmas rata apjomīgajā, vertikālajā struktūrā pastāvēja 36 gondolas, kuras spēja uzņemt 60 cilvēkus, sasniedzot 2160 lielu kopējo cilvēku ietilpību. Drošības pētījuma ietvaros Ferris investēja milzīgus naudas līdzekļus, kas galu galā pārliecināja Burnhamu par idejas realizēšanu. Pateicoties bezmaksas griezieniem bez depozita ir iespējams samazināt iespējamo risku. 1893. gadā tapa Panorāmas rats.

Panorāmas rats, kas pacēlās 264 pēdu augstumā, sniedza 10 līdz 20 minūšu braucienu. Apmeklētāji šo pieredzi vērtēja kā brīnumainu, jo spēja novērot plašo Mičiganas ezeru un jaunās pilsētas ainavas.

Kopumā vairāk kā 1,4 miljonu cilvēku bija gatavi maksāt 50 centus par vienu Panorāmas rata braucienu. Neskatoties uz atrakcijas popularitāti, Panorāmas riteņa darbības ietvaros tika novērotas vairākas finansiālas problēmas. Ferris nespēja segt radušās saistības starp piegādātājiem un gadatirgu. 1896. gadā Ferris bankrotējis un cietis no vēdertīfa, nomira 37 gadu vecumā.

Panorāmas ratrs tika nojaukts un pārvietots North Clark ielā, kur tas darbojās no 1895. līdz 1903. gadam. 1904. gadā Panorāmas rats tika pārdots un uzstādīts Sentluisā Misūri štatā, taču 1906. gada maijā tās nojaukšanai tika izmantotas 200 mārciņas dinamītam, pilnīgai tās iznīcināšanai. Pāri paliekošās paliekas tika pārdotas metāllūžņos.

Atjaunošanas darbi

Gandrīz 110 gadus pēc sākotnējā Panorāmas rata nojaukšanas, 2016. gadā Navy piestātnē tika atvērts jauns Panorāmas rats. Ferris iedvesmotie izgudrojumi turpinās ar vairākiem Panorāmas rata atdarinājumiem. Panorāmas rata pieprasījums manāmi pieaug. Pazīstams kā Simtgades rats, jaunā panorāmas rata augstums sasniedza 196 pēdas. Tajā iekļāvā 42 gondolas. Lai arī jaunajam Panorāmas ratam netiks piešķirts “Pasaules augstākais” tituls, tas pašlaik ir sestais augstākais rats Amerikas Savienotajās Valstīs. Kā zināms, augstāks ne vienmēr ir labāks. Simtgades rats savu vidējo augumu kompensē ar jaunām ērtībām, proti , jaunām kondicionētām gondolām un augstām drošības tehnoloģijām.

Ņemot vērā iepriekšējā Panorāmas rata drošības standartus, Simtgades ratam tika piemērotas atjaunotas drošības tehnoloģijas. Sākotnēji rats darbojās ar nepārtrauktu rotācijas sistēmu, kas radīja augstus drošības riskus pasažieriem. Jaunais Panorāmas rats tika pilnveidots ar iespēju, kas ļāva apstāties jauno pasažieru uzņemšanai. Tas sniedza iespēju arī esošajiem Panorāmas rata pasažieriem izbaudīt esošo momentu un iemūžināt pilsētas skatus no vairākiem augstuma līmeņiem.

Kopsavilkums

Lai gan pirmatnēji izveidotais Panorāmas rats netika saglabāts, Ferisa radītā atrakcija turpina priecēt cilvēkus visā pasaulē. Jaunajam Panorāmas ratam ir saskatāmas vairākas priekšrocības, proti, jaunās gondolas ir lielākas un spēj apmeklētājiem sniegt nepieciešamās drošības priekšrocības. Jaunais Panorāmas rats sasniedz 264 pēdu augstumu. Apmeklētāji min, ka skats uz ezeru mūsdienās ir tik pat aizraujošs un pievilcīgs, kāds tas ir bijis pirms vairākām desmitgadēm.